هیئت فرهنگی عشاق الحسن علیه السلام کاشان - مصاحبه نشریه بیرق با شادروان سرکار خانم حاجی بابایی

 

  Aparat-Icon-Gary   Instagram-Icon-Gary   Telegram-Icon-Gary

  •   این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 031-55242321

 مصاحبه نشریه بیرق با شادروان سرکار خانم حاجی بابایی در سال 1390 با موضوع "درد ما این است که مداحان آگاهی نمی دهند".

اشاره: به جرئت می‌گیم که بعیده اهل منبرو وعظ باشی و با نام و صدا و جنس کلامشون آشنا نباشی، جوونترای ِمنبری بویژه دانشجوها و دانش آموزان، انس و قرابت خاصی با شخصیت و روحیات و حتی پاتوق کتاب و مطالعاتیه طبقه ی پایین منزلشون دارند که شاید از تقوایِ 14 سال تبلیغشون نشئت میگیره!

ساعتِ وعده نشده در تقویم برنامه های هفتگیشون حکم کیمیاست و نایاب!

نتونستم از کارنامه ی تبلیغیشونی سر در بیارم از بس که تواضع به خرج دادند و اکتفا کردند به همین چند مورد؛ مدرس دانشکده فنی و حرفه ای فدک و دانشگاه کاشان، تنها مشاور مذهبی دبیرستان های دخترانه کاشان، مربی عقیدتی و سیاسی بسیج، مربی طرح های معرفتی فرمانداری، مسئول فرهنگی بند نسوان زندان کاشان.

هیچ چیز حتی بارش بارون یکی از شبای دیماه و مشغله زیاد و دغدغه ی دفاع از پایان نامه سطح سه شون توی خردادماه و شیطنتای محمد حسین ِ چهار سالشون نتونست مانع دیدار اهالی بیرق و سرکار خانم «لیلا حاج بابائی» بشه.

  

 
بیرق: تعریف مداح حقیقی از نگاه اهل بیت و تفاوتش در فرهنگ عامه ما چیست؟

در فرهنگ عمومی مداح کسی است که خوش صداست، سبک ارائه می دهد،کسیکه آواز می‌خواند، روضه می‌خواند اما در فرهنگ اهل بیت مداحی اصلا به صدا نیست، بلکه چیزی که از جان طرف بر بیاید و در مورد حقیقت وقایع  مدیحه سرایی کند، این رو بهش میگن مداح! نه تنها در شهادت بلکه در مدح اهل بیت، مثلا مداح می‌شود محتشم که حضرت رسول لبانش را می بوسد چون یک واقعه ای را با همه وجودش، با همه حقیقتش بیان کرده! این می‌شود مداح واقعی. شايد به نوعي مداحي يك نوع تبليغ باشه! امام سجاد (ع) يك مداح به تمام معناست؛ يك مداح مبلغ! باید این تعریف در بین مخاطب  فرهنگ سازی شود تا هم من مبلغ و مداح  اذیت نشوم و هم مخاطب آگاهی اش برود بالا تا وقتی من مداحی عادی می‌خوانم مخاطب همان لذتی را ببرد که از چهچه زدن می‌برد.

بیرق: میشه برامون بفرمایید جايگاه وصیغه ديني و تاريخي مداحی چيه؟ آيا  قبل از واقعه ي عاشورا هم مراسم حزن و اندوه برگزار مي شده؟

اگر از صبغه تاريخي بخواهیم ما در روايات ديني مي خوانيم زماني كه حضرت آدم مأمور شد به توبه،‌ خداوند اسماء را به او ياد داد كه وقتي رسيد به نام ابي عبدالله حزن و اندوهي گرفت و جبرائيل شد مداح واقعه كربلا، البته ما براي ديگر اهل بيت سوگواري مي كنيم  اما همه ي مداحي ها در روضه امام حسين خلاصه مي شود. به خاطر نوع شهادتش، اگر بخواهيم صرفاً به امام حسين (ع) محدود بشويم بعد از واقعه كربلا شما مي بينيد كه اين كار به صراحت رونق پيدا كرده. اگر بعد از واقعه عاشورا را نگاه كنيم خود اهل بيت مروج اين كار بودند و ما اين فرهنگ رو از خود اهل بيت گرفتيم و دوست داريم به عنوان يك سنت اين رو پياده كنيم. امام علي در نهج البلاغه مي فرمايد كه به سنت رسول خدا تمسك كنيد و ما اين سنت رو از اهل بيت به ارث داريم. تمام اهل بيت نوحه سرايي مي كردند براي امام حسين.

بیرق: پس اهل بیت یک مبلغ مداح یا مداح مبلغ بوده اند؟

كسي كه مبلغ است مي تواند مداح باشد،‌ اما كسي كه مداح باشد شايد نتواند مبلغ باشد. من خيلي تأكيد دارم كه مداح تلاش كند مبلغ خوبي باشد. يعني ابتدا مبلغ باشد بعد مداح. اگر مداحين در روضه قمربني هاشم كه خيلي پرطرفدار است، ‌نكات اخلاقي شخصيت قمربني هاشم رو براي مردم بگويد،‌ يا وقتی حالات شهادت،‌ شجاعت و رشادت كه مي خواهد به تصوير بكشد ابتدا معرفتي بدهد به روضه،‌ نيازي نخواهد بود كه ما روضه ها رو خيلي بشكافيم و مقاتل باز خونده بشه و مداح خودش رو اذيت كنه تا مخاطب گريه كنه. البته مخاطبين هم بايد سطح آگاهي شون رو ببرن بالا. شما نگاه كنيد وقتي شيخ جعفرشوشتری مي خواست روضه حضرت زينب رو بخونند فرمود «به زينب كبري جسارت شد» مي گويند آيت الله حائري با شنيدن همين یک جمله غش كرد. بعد گفتند آقا ما هنوز روضه نخونديم فرمود اين بالاترين روضه است. شخصيتي مثل دختر امير المؤمنين بهش جسارت شد.

فهم و درك اين مطلب مهم است. يك مداح تلاش كند ابتدا شخصيت هاي كربلا رو بشناسد نه اینکه آنچه نسل به نسل شنيده را نقل کند. ‌يعني معرفت ديني بدهد به روضه اش.

بیرق: رسالت‌ها و وظایف یک مداح چیه؟

اولين نكته درست روضه خوندن است، يك مداح بايد به ده تا مقتل مسلط باشد تا بتونه روضه بخونه،‌ حتي مقاتل اهل تسنن، بهترين مطالبه كه امام حسين از ما  دارند اين است كه واقعه ي كربلا رو خوب ترسيم كنيم. هدف امام حسين اين نبود كه ما فقط بر زخم هاي تنش گريه كنيم. مظلوميت امامی که درست شناخته نشد باید به تصوير كشيده شود. ‌ما روضه نمي خوانيم كه چرا امام حسين زير سم اسب له شد، غصه مي خوريم كه چرا يك انسان كامل بايد اين قدر مظلوم واقع شود. نکته دوم ترسيم كردن شخصيت هاي كربلا، آگاهي دادن به مخاطب كه سوگواري تو براي چيست؟ مهمترين آسيب مداحي اين است كه مداح ما بي مطالعه روضه مي خونه، ما دردمان اين است كه مداحان ما آگاهي نمي دهند، بعد پاكت هاشون هنگفت مي‌شود.

بیرق: ويژگي هاي مبلغ و مداح خوب چيه؟

اين كه ابتدا از خودش شروع كنه؛ تقوي مداح و مبلغ جلوي بسياري از آفات رو مي گيره، قرآن هم مي فرمايد ابتدا خودتون. تويي كه مبلغ ديني ذره‌ذره كارت زير زربين است. مخصوصاً‌ در جامعه ي ما كه رواج مداح و سخنران داريم، تقوا يعني تو مجسمه خوبي هايي باشي كه براي مردم مي گي!

مداح اگر باتقوا باشه هيچ وقت مسائل مادي رو مطرح نمي كنه،‌ چون خدا گفته«هر كس امر دين رو انجام بدهد من خودم تكفل روزيش را مي كنم». اما متأسفانه برای مداحان  بحث پاكت بحث زننده اي شده كه من به عنوان يك مبلغ يا مداح خجالت مي كشم، نمي گم پول نمي گيرم، اما يك جا هم پيدا نمي كنيد كه گفته باشم چقدر به من بدين! چرا؟ چون اين كار هزينه بردار نيست.

بیرق: مي شه به مداحي به جنبه يك شغل نگاه كرد؟ وجاهت شرعی داره یا نه؟

مداحی يك چيز مقدسي است، پيامبر فرمود: من نيومدم مزدي از شما بگيرم. دين مزد بردار نيست. من مبلغ نباید برای پول کار کنم، شمای مخاطب هم نباید ندیده بگیری مثلاً اگر من يك جا سخنراني مي كنم كه تلاش سه ساعت مطالعه من است، اگر شما دوست داري يك هديه بدهي، حق قدم من است. امام حسين دهان كسي رو كه به فرزندش بسم الله ياد داده بود رو پر از طلا كرد و من اجرش رو نتونستم جبران كنم. اما من نبايد آلوده اش شوم. الان بحث پاكت اونقدر عميق شده كه همه دنبال اين مي روند. يعني علنا يك کسی به من زنگ زد،‌ مي خواهم دختر شوهر بدهم و خيلي خوب «مي خونم» اما جلسه ندارم، شنيدم شما سرتون شلوغه، تو رو خدا يه كاري كن،‌ من مي خوام دختر شوهر بدم. گفتم مي خواي از پول مداحي؟ گفت آره، پول خوب مي دن! اين يعني ابزاري نگاه كردن به اين شغل. در حالي كه من وقتي دارم روضه امام حسين مي خونم يا حديث پيامبر رو مي گم، لذتی که تثبيت مي شه در وجودم اصلاً قابل قياس، پولي كه تو مي خواي بدي نيست.

اهل بیت در مجالس حزن به مداحین صله می‌دادند، بله صله دادن اشكال نداره. اما اين كه من صرفاً به خاطر اين كار بروم اين چيز زننده اي است. در بعضی جاها اصلا بها نمی دهند به اون علمی که شما یادگرفتی و داری الان از اون در جلسه استفاده می‌کنی، بعضی جاها هم آنقدر غرق می شن که یک بیت شعر می خونن و می‌خوان پاکتشون پرپول بشه برگردن. هر چیزی حد و حدود داره.

بیرق: حدو حدودش چیه؟ شکل و شمایلش چه طور باشه می گیم«مداحی روی خط مستقیم»؟

از طرف مخاطب هم باید احترام من نگه داشته شود و من هم باید حدوحدود شرعی خودم را در مداحی و سخنرانی رعایت کنم. متاسفانه الان تعدادی از مداحا  اول شماره حساب می دن بعد میگن من میام. شما نباید برات فرقی بکنه بین جایی که  توجهت نمی کنه با جایی که پاکتت رو پر از پول می کنن، چون شما به این اعتقاد و یقین رسیده ای که رازق خداست و تو داری یک کار مقدس را انجام می دهی.

بیرق: وظیفه من میزبان چی میشه؟ منی که شما رو دعوت کردم از کجا بفهمم حدود اسلامیش چیه؟ آیا من با دادن صله به این مداح معروف دارم به این کارش دامن می زنم یا نه؟

میزبان باید حد اعتدال را رعایت کند نه آنقدر کم که کرایه من را روبروی من از مردم جمع کنی و نه اونقدر زیاد که من طماع بشم. مثلا شما فکر می کنی مداحی را که امسال ده میلیون بهش دادی سال دیگه هم با ده میلیون میاد؟ معلومه که نه! 15 میلیون می‌خواد و تو خودت رواج دادی. مخاطب باید عرفش رو رعایت کنه.

بیرق: اگه غیر شرعی باشه چی؟

الان عرف درست داریم، عرف غلط هم داریم. عرف غلط مثلا همین که مداح از اون سر دنیا مثلا از مشهد میارن، برای یک ساعت دو میلیون، مگر مداح چقدر مطالعه کرده، چقدر وقت گذاشته؟ فقط پول صداش رو گرفته. در مقابل اگر هم مداحی از بیرون بیاوری و آنقدر کم بدهی که هزینه راهش نشود این عرف هم غلط است. به اندازه باید باشد. چطور ما برای همه‌ی کارها صنف داریم. برای مداحی ولی صنف نداریم. اگر صنفی وجود داشته باشد نظارت وجود دارد. تنها چیزی که صنف ندارید تبلیغ است. چون یک امر مقدس است کسی نباید آلوده اش کند. البته عرف مردها را با خانم ها نباید مقایسه کرد.

بیرق: چه ضرورتي هست كه ما جلساتي ويژه خانم ها داشته باشيم؟

اتفاقاً ضرورت جلسات خانم ها بيشتر از آقايان است. در زمان ظهور حضرت حجه (عج)مي گويند خانم ها آنقدر به درجه اي از فهم و درك مي رسند كه در خانه فتوا مي دهند. اين نشون دهنده اين است كه خانم ها بايد استعدادهاشون رو بالا ببرند. شما نگاه كنيد حضرت زهرا در مدينه جلسه يا حضرت زينب در كوفه جلسه تفسير داشتند.

چون اصل تربيت جامعه با بانوان است لذا بايد در زمينه ي بانوان تخصصي تر كار كرد. شما گستردگي جلسات بانوان رو در آقايون نمي بيني و اینکه آقايان بيشتر جلسات سينه زني و روضه خواني دارند و كمتر از مبلغ استفاده مي كنند.

بیرق: پس قراره من در جلسه ویژه بانوان چيزي رو بشنوم كه در جلسات مشترک بدست نخواهم آورد؟

بله، مسائل مربوط به بانوان در مورد زناشويي، نحوه ي برخورد با همسر و تربيت، اصلاً‌ جايگاهش در جلسات مختلط نيست. هيچ روحاني به خودش اجازه نمي دهد كه در جلسات مختلط وظايف و رسالت های يك خانم رو در قبال شوهرش اعلام كند و خيلي اوقات جايگاه زن با مرد فرق مي كنه و اين رسالت به دوش خود زنان مي افتد.

بیرق: پس يكي از ضرورت های وجودجلسات ویژه زنان  آگاهي دهي درست ويژه جنسيت زنان هست! اما آیا تمام این جلسات رسالت درستی را دنبال می‌کنند؟

البته اينكه چه جلسه اي داراي محتوا است اين كاري است كه بايد ارگان هاي مخصوص انجام بدهند. مثلاً‌ ما شايد 60 يا 70 جلسه زنانه در کاشان داريم كه به خواندن زيارت عاشورا و سوره انعام  و ختم قرآن بسنده می‌کنند و اصلاً آگاهي داده نمي‌شود. شما اگر دائماً بنشينيد دور هم و قرآن بخوانيد و ندانيد كه پيام قرآن براي زندگي، رفتارت چيست اين اثري نخواهد گذاشت.

بیرق: آسيب هاي ويژه ي جلسات خانم ها چيست؟ گاهی دیده میشه که مخاطب دنبال یک سبك زندگي اومده و در نهایت حلقه هاي خودي و غير خودي بین افراد تشکیل میشه؟ اصلا ما آسیب های ویژه ی جنسیتی هم داریم؟

ابتدا يك مبلغ نباید باعث ایجاد بحث خودي و غير خودي یا راه و روش هاي منحصر به فرد در برخی جلسات شود مداح یا مبلغ اگر آگاه باشد از آسيب هاي جلسه اش كم مي شه. مبلغ وقتي در صحبت كردن و جذب مخاطب ناشي گري در بياره خواه ناخواه اين تبعيض ها ديده مي شه. من مبلغ دين هستم. حالا اگر اومد و يك نفر از صحبت من خوشش اومد و تمام جلسات رو اومد و مطلب را گرفت، يكي ديگه اومد و حرف رو گرفتند و شدند يك حلقه،‌ اين دليل بر بد بودن كار مداح یا مبلغ نيست. البته کار كردن با بچه هايي كه دائم در جلسات حضور دارند خيلي راحت تره. چون ما درصدد پرورش يك انسان هايي در طول زمان هستيم چون اینطوری میشه جلوي خیلی از افراط و تفريط ها رو در طول سال گرفت.

به این آسیب ها هم نباید جنسيتي نگاه  بكنيم و بين آقايون هم است، ممکنه بین خانم ها بيشتر باشه، چون خانم ها عاطفي‌ترند. و جذبشون نسبت به گوينده بيشتره ولي صرفاً‌ مخصوص خانم ها نيست.

بیرق: اما جدای از آسیب های مشترک میان جلسات خانم ها و آقایان  مثل سطح مطالعات و اطلاعات یک مداح؛ پاکت، سبک تبلیغ شخصیت روضه ها در کنار مداحی و... میشه آسیب شناسی ویژه جلسات  بانوان  مطرح کرد؟

البته آسیبی که ویژه مجالس خانم ها! مطرح است نوع پوشش مداحین می باشد!

مثلا یه خانوم مداح وقتی از فلان روسری، فلان انگشتر و فلان لباس استفاده می‌کند حتی اون مخاطبی که اهل منبر است بیشتر توجهش به انگشتر توست تا به خواندنت! شاید بیشتر حواسش به این باشد که شما چه روسری، چه مدلی، چه قیمتی، چه نوعی پوشیدی؟؟ آسیب بسیار بزرگ دیگری که مداحین ما را گرفته، متاسفانه حد و حدود شرعی در خواندن است که رعایت نمی‌شود، غنا برای خانم ها جایز نیست، اما بعضی خانم‌ها واقعا غنا می‌خوانند، بویژه در مجالس مولودی! و چون  احکام دین را خوب نمی دانند هم در مجالس روضه ی امام حسین می‌خوانند، هم در مجالسی که رقص هست می‌خوانند.

12

 

نظرات  

 
+4 #4 زینب در تاریخ: چهارشنب 23 دی 1394 ، ساعت 09:10 ب ظ
گلچین روزگار عجب خوش سلیقه است
می چیندآن گلی که به دنیانمونه است....
حیف ک دیر فهمیدیم همچین در گران بهایی درکاشان داریم
ممنون از مصاحبتون
نقل قول
 
 
+3 #3 jafari در تاریخ: چهارشنب 23 دی 1394 ، ساعت 02:10 ب ظ
قدر استاد نکو دانستن حیف که استاد به من یاد نداد
حالا که یه عالم عزیزی مثل ایشون رو از دشت دادیم
لا اقل راهشونو بریم و ازشون الگو بگیریم
طبق وصیتشون پیرو خط ولایت باشیم
نقل قول
 
 
+3 #2 Guest در تاریخ: چهارشنب 23 دی 1394 ، ساعت 01:10 ب ظ
خدا قربونت برم که هرچی خوب هست رو جدا میکنی برا خودت!!!
حیف که قدر استاد رو ندوستیم.
ممنون که گذاشتین حرفاشون رو
نقل قول
 
 
+4 #1 زهرا در تاریخ: چهارشنب 23 دی 1394 ، ساعت 06:10 ق ظ
خدا رحمتش کنه ممنون از هیئت عشاق الحسن
نقل قول
 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

1136591
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه گذشته
بازدید کل
97
1253
2841
20198
1136591
امروز: چهارشنب، 31 مرداد 1397

تماس با ما

آدرس: کاشان، خیابان غیاث الدین جمشید کاشانی، حرم الحسن (علیه السلام)

تلفن گویا : 55242321-31(98+)

صندوق پیامک : 20001018

پست الکترونیک: info@hasanjan.ir

چه کسی آنلاین است؟

ما 51 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم