بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه ای که تشکیل شده، قرارهست دو کلمه حرف حساب زده بشه، البته اگر در این عالم حرف حساب پیدا بشه، که پیدا هم میشود و اون توحید و ولایت است. کلمه لاإله الا الله حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی. این یک کلمه حرف حساب هست، منتها یک کلمه اش کافی نیست، دو کلمه حرف حساب باید باشه. فشرطها و شروطها و أنا من شروطها . ولایت شرط است؛ کلمه دوم عالم خلقت است. حالا اینکه ما چقدر مقید هستیم به توحید و ولایت،اون یک مساله دیگری است که باید بررسی بشه. چند شبی که در خدمتتون هستیم،نکاتی رو تقدیم شما خواهیم کرد بلکه این نفس فراموش کار بنده هم متذکر بشود و بلکه إن شاء الله پنجره و دریچه ای هم به روی بنده باز بشود و بتونم یک مسیری رو طی بکنم.میخوام حدیثی شریف و گران سنگ و نورانی رو خدمت شما عرض کنم، منتها ابتدا مقدمه ای چند دقیقه ای و بعد حدیث رو تقدیم میکنم. برادرها؛ عالم، عالم حقوق هست، ذره ذره این عالم نسبت به ذرات دیگر حق دارند. هر چیزی که در این عالم وجود دارد، حقی دارد. خدای متعال ما را خلق کرده، او خالق است و ما مخلوق. او حقوقی به گردن ما دارد، ما هم حقوقی داریم نسبت به خدای متعال. تمام بندگان نسبت به هم حقوقی دارند که باید رعایت بشه. یه عده ای از این مخلوقات خدا انبیاء شدند، یک سری حقوقی دارند به گردن امتشون، امت هم به همین کیفیت. ائمه هم به همین کیفیت است. خود اعضا و جوارح ما حقوقی دارند، وقتی حقوقشان را رعایت نکنیم، فردای قیامت علیه ما شهادت میدهند. چشم شما حق داره، منتها گاهی حقش رو ضایع میکنیم، بعضی اوقات بهش خیانت میکنیم، قلب ما همین طوره، دست و تمام جوارح ما همین طوره. حیوان ها حق دارند پیش ما، شما اگر تازیانه رو طوری بلند کنی که اسب بترسه سرش رو تکون بده، حق اون به گردنته. حق نداری اینطوری انجام بدی. الاغه؛ باشه، الاغ باشه. حضرت موسی(ع) –در حالت دیگر انبیاء هم داریم- یه کرم کور بی دست و پایی رو دید، گفت خدایا برای چی این رو خلق کردی؟ خدا گفت: تو یک بار این سوال رو پرسیدی، این کرم تا حالا صد بار پرسیده: این موسی(ع) رو برای چه خلق کردی؟! اون برای خودش عالمی داره، تو هم همین طوری هستی!خوردنی ها حقوقی دارند که باید رعایت بشه، تمام این حس های ما باید از این میوه ای که میخوایم بخوریم، بهره بگیره، لمسش کنی، بو کنی، چشم خوب ببیند. فلینظر إلی  شرابک و طعامک؛ یکی از مراحلش هم همین دیدن است، باطنش هم که چیز دیگری است. بطنش هم که اصلا این طعام ظاهری نیست. این مراحل را باید طی کرد. وقتی مودب شدی به آداب الهی، میرسی به اون شراب معنوی. راهش همینه که باید ایجاد بشه. زن و بچه ما حقوقی دارند، آنهایی که رعایت نمیکنند، کمیتشون لنگه، حالا هی رکوع و سجده ات رو طول بده،البته اگر طول بدیم که الان یک افسانه است! یه زمانی میگفتند: اینقدر نماز طولانی نیست، کارهای دیگه هم هست، دین فقط به این ها نیست. بچه حقوقی داره باید رعایت بشه، زن هم حقوقی به شوهرش دارد باید رعایت بشه و هرکدام از این حقوق رعایت نشود،مشکلات خاص خودش بوجود می آید.ما نتونستیم حقوق ائمه رو رعایت کنیم، لذا بشریت به این مشکلات افتاده. الان هم حقوق امام زمان؛ ادای حقوقی که در دعای ندبه اومده، چه جوریه؟ حق امام زمان را رعایت میکنیم یا نه؟! عالم، عالم حقوق است، باید یک سری حقوق رو در عالم رعایت کنیم. اگر رعایت نکنیم زندگی خودمون در عالم به خطر میفته. درسته خیمه اباعبدالله برپاشده، این خیمه حقوقی داره، باید رعایتش کنی. چقدر رعایت میکنیم؟ هیأت چقدر حق داره گردن تو؟ چقدر مقید هستیم به این قیود؟ یکی از منابعی که بخش کوچکی از این حقوق رو معرفی کرده، در بیان نورانی حضرت سجاد (ع) در رساله الحقوق است.ملاحظه کنید، بعد دست انسان می آید این حقوق چی هست؟همه این مسائل رو که کنار بگذاریم، همه یک ویژگی داریم، همه مومن هستیم، حق مومن چیه؟حق برادری چیه؟ بخش کوچکی از حقوقی که در لسان ائمه معصومین(علیهم السلام) اومده، در یک حدیث نورانی برای شما عرض میکنم. صورت مساله رو هم پاک نکنید! بعضی تا میگن مومن، میگن ما که مومن نیستیم. ما کجا و ایمان کجا؟ آدمای تنبل، آدمایی که امید کاذب دارند،خیلی زود صورت مساله رو پاک میکنند. میگی شیعه مرتضی علی، میگه ما شیعه نیستیم! ما کجا و این دستگاه کجا؟! خدا[العیاذ بالله] کمبود که نداره ما رو خلق کنه، ما میخوایم سر خدا کلاه بذاریم، فلسفه خلقت رو وارونه میکنیم. خدا وقتی این بشر دو پا رو خلق کرد، خودش گفت: فتبارک الله احسن الخالقین. درباره همین بشر هم میگه: و لقد کرّمنا بنی آدم؛ تاج خلقت رو میگذارد روی سر آدم. اما همین بشر کاری کرد خود خدا میگه مرگ بر انسان که اینقدر کفران نعمت میکنه. خود خدا میگه تو که اینقدر آدم بودی،از چهارپایان هم پست تر میشه؛ اولئک کالانعام بل هم اضل. تازه اون الاغ، اون گرگه، اون سگه، اون قورباغه در عالم خودش خیلی حساب کتاب داره، ذکر خدا میگه. سگ پارس میکنه میگه بر بی نماز لعنت. الان دانشگاه ها بازشده، خیلیا در این جمع دانشجو هستند، به اون کسی که امسال ورودی جدید هست، میگن دانشجو، به اون کسی هم که ترم آخر هست، میگن دانشجو، مراتبشون فرق داره. همه مومن هستند. مومن یعنی چه؟ این پایه کار است. خوارزمی در مقدمه کتابش (مناقب) این رو نقل کرده: مومن به علی میگویند و شیعیان علی، علی و گروندگان به علی، علی و محبین علی. یعنی هرکس معتقد باشد جانشین پیغمبر(ص) حضرت علی(ع) است و بعد از او امام حسن مجتبی(ع) و... تا حضرت صاحب(عج)، بهش میگن مومن. پس کسی نمیتونه بگه من مومن نیستم. حالا ما نسبت به همدیگه حقوقی داریم، این حقوق رو چقدر رعایت میکنیم؟ در اصول کافی ج2 ص171، خصال شیخ صدوق باب5 حدیث4 روایت36: راوی آمد خدمت امام صادق(ع) پرسید:حق مومن بر مومن چیست؟ حضرت فرمود: از حقوق مومن بر مومن این است که توی قلبت مودت او را داشته باشی، نه محبت، نه احترام! بعضی هستند تربیت خانوادگیشون احترام گذاشتنه، یعنی پدر و مادر خوب اونو تربیت کرده، دین رو قبول نداره، ولی مودب با افراد برخورد میکنه. بعضی هستند بی تربیتند، پدر و مادرش خوبن، اما او رو تربیت نکردند! همدیگر را دوست داشتن؛ نمیگه محبت، مودّت باید داشته باشی،محبت رو حیوان ها هم به یکدیگر دارند.
حالا مودّت یعنی چی؟اگر میخواهیم بفهمیم مودّت یعنی چی،کار من نیست مودت را شرح بدم..اما میتوانم دو مثال از قرآن بزنم،شما اهمیّت مودّت رو بفهمید یعنی چی..جایگاه مودّت کجاست.؟یکی قرآن میگه بین زن و شوهر«وَ جَعَلَ بَینَهُم مَوَدَّتَ» خدا میگوید منه خدا بین اینها مودّت برقرار کردم.شما زحمتی نمیکشی برای مودّت به خانم،خانمه زحمتی نمیکشه برای مودّت به آقاش..عقد که جاری میشود خدا این مودّت رو قرار میدهد عمومیت هم دارد.اگر کسی مودّت به زنش ندارد،زن اگر مودّت به شوهر ندارد،گفت:کرم از درخته..مواظبی؟ یا
باید بروی بگردی ببینی اشکال کار کجاست.؟ اشکال کار کجاست..؟یعنی دستش رو گرفته عقب زیر این آبشار رحمت الهی،پس زده.و الاّ قانون الهی همینه..خدا میگوید من مودّت قرار دادم بین اینها..اینجا شما تلاشی نمی کنی خود شما باید حفظش کنی..این مودّت رو باید حفظ کنی...امّا سرمایه اولیه،دستمایه ی اولیه رو به شما خدا داده.مودّت دوم کجاست؟ مودّت دوم راجع به اهلبیت عصمت و طهارت است.پیغمبرها همه اجر و مزد داشتند.اجر و مزد مالی هم نداشتند بیچاره ها..قرآن میگوید:نوح علیه السلام،هود علیه السلام و چندتا انبیا رو قرآن مثال زده.خودشون میگویند که اجر ما علی الله است. با خداست.تو نمی توانی قیمت گذاری بکنی اجر ما رو. قوم تو باید بدانند اجر ما با خداست.اما پیغمبر ما که میرسه،نه این حرفا نیست.پیغمبر بگو «قُل لا أسئَلُکُم عِلیه أجرا إلاَ المَوَدَةَ فِی القُربی» هیچ چیز دیگری نیست.این مودّت دومی را باید تلاش کنی براش..همین کاری که بنده و جنابعالی،بزرگترای ما،بابا های ما ننه های ما،دوستان ما دارن انجام میدن..همین پیراهن هایی که تن شماست،همین ادبی که انجام داده اید و نشستید.همین که آمده اید به این زیارت.همین کارایی که داریم انجام میدیم،میخواهیم این مودّت،این اجر و مزد رسالت،برسیم به اون مودّته. یک رابطه ی کاملاً قلبی است. یک عشق بسیار در مرتبه ی بالا ست مودّت،که وقتی هم پیدا بشه و بیاد دیگه کار را تمام میکند.یک فیلمی نشان میداد مسافری از هند،گفت:
کافر اگر عاشق شود بی پرده مؤمن می شود،چیزی شبیه معجزه با عشق ممکن می شود،
دلخوش به فانوسم مکن اینجا مگر خورشید نیست؟
او اگر بیاد میرسونه انسان رو به عرش الهی..این مودّته.تلاش باید کرد که انشالا این ظرفه آماده بشه بیاد،بیاد قرار بگیره.این جایگاه مودّته.بعد میگه برادر مومنت را باید مودّت بهش داشته باشی..آیا داریم بهش؟این که حالا طرف یهو گرفتاریک کسی میشه،زلف یک نفر،قیافه ی یک نفر توی رنج سنی مثلا14،15 تا 22 سال سن عاشقی است تو بچه هیئتی ها هم الحمد الله کم نیست اون رو نمیگم.خوب اگه راست میگی چرا عاشق من نشدی؟من بدبختم هستم!یه نفر هم عاشق من بشه دیگه..بعد هم کلاه سر خودش میذاره میگه چی؟میگه آقا من به خاطر امام حسین لیه السلام دوستش دارم.ساکت بینم..خود امام حسین علیه السلام رو انقدر دوست نداری،به خاطر امام حسین دوستش داری؟خیلی دروغ میگی..آقا نمی دونی چی هست تو دستگاه امام حسینی.بابا فیلم بازی نکن..ما اینارو فیلماشو قبلش نوشتیم پاره هم کردیم پشیمون هم شدیم..آره..دیگه دوره ی خوربابا هسی گذشته..معلومه که شیطانه..شیطان اصلاً کارش اینه شهوات رو زینت بده. من به خاطر حجة ابن الحسن دوستش دارم..آقا میدونی چرا فلانی رو دوسش دارم،آقا ما تو مشهد با هم رفیق شدیم ،نه میخواستی تو کاواره با هم رفیق بشید!خوب تو مشهد به این همه مردم سلام علیک کردی،چرا با اون؟این معلومه که خلاصه یه جاییش ریگ توکفششه. بله اون مودّتی که داریم باید به همه باشه..پس معلومه یک بیماری هست باید بریم بیماری رو درمان بکنیم.بریم آثارش معلومه. اگر کسی مودّت ندارد به برادر مؤمنش، حداقلش دیگه اقلش این چیزایی که داریم میگیم تو شعاع ظاهری خودمونه..آقا عشاق الحسنی ها نسبت به هم.. که الان ما نمیگیم شما  بری مثلاً برای یه مؤمن که تو سیستان و بلوچستان هست رو دوست داشته باشی که باید این چنین بشود. این رو نمیگیم، که باید باشد.اما حداقل در شعاع زندگی فیزیکی خودمان که میتونیم انجام بدیم،تا باید به اونجا برسیم به جهان خرم از آنم که همه عالم از اوست..این یکی از حقوق است.
دومیش: «وَالمُواسات لَهُ فی مالِه» باید نسبت به برادر مؤمنت مواسات داشته باشی درمالت..آقا ما نسبت به برادر های مؤمنمون چقدر بخشش در مال داریم؟چقدر میتونیم تقسیم بکنیم؟ چه قدر اون ها رو شریک در مالمون می دانیم؟ چندتا روایت در این زمینه بخونم بعد معلوم میشه چند مرده حلاجیم که ما مواسات داریم نسبت به برادران مومنمون یا نه..آمد محضر امام باقر علیه السلام،حضرت فرمود که:چه خبر از اون منطقه شماها؟
شروع کرد گزارش دادن.
 امام فرمود: طوری هست که اگر برادر مؤمنتون پولی نیاز داشت از کیسه رفیقش برداره و بدون اینکه که به اون بگه مثلاً متوجه بشه؟ گفت نه آقا. اگه این طور بشه تهمت دزدی میزنن بهت. فرمود و «لَیسَ مِن شیعَتِنا» شما جزء شیعیان ما نیستید.
اینا دیگه افسانه است.اشکالی نداره ما چقدر فیلم افسانه داریم.افسانه سلطان شبان،افسانه جومونگ حالا یه افسانه ی منبری هم بشنوید..بد نیست که .اینا دیگه افسانه است. پول برداری. آره،کیسه،حالا کیسه که نیست. کارت رفیقتو برداری با رمزش نمیشه. همین آقایی که جواد الائمه براش گریه میکنی،اجداد طاهرینش ابناء گرامش اینا چی فرمودند به ما؟ فرمود اگر برادر مؤمنت اومد در خونت قرض خواست.قرض داشتی و بهش ندادی..یه وقت نداری میگی ندارم،تموم شد. هیچ مسئولیتی متوجه شما نیست. خوب نداری. یه وقت داری میگی ندارم،الانم رد شدی به هر کی میگی پول، میگه: ای آقا دیروز میگفتی،لا اله الا الله،روزگار قسمتو ببین، میگه آقا یک هفته پیش خدا شاهد و گواه است بعد حرفشم قطع می کنه که دروغ نگه!!میگه من دو تا از صفات خدا رو گفتم..گفت که  خدا شاهد و گواه است..خدا خبیر و بصیر هم هست.علیم وحکیم هم هست. مثل بنگاهی ها یک تکه نان میذارند توی ماشین میگه بخدا این ماشین نون توشه ها. الان باید به طرف بگی آقا من یه سال دیگه یه مشکل قراره برام پیش بیاد حواست باشه پولاتو ندی به کس دیگه،میگه زودتر میگفتی دو ساله سرمایه گذاری کردم تو سهام. هیچی..بفرما..نداری بگو ندارم وَالسلام. این بازیا چیه در میاریم سر همدیگه. حالا چی میشه اگه داشتی و گفتی ندارم؟حالااون دروغش سر جا خودش بعدا تکلیفت روشن میشه.خدا وقتی بمیری بالاخره همه می میریم دیگه. نمیخوایم وایسیم که. وقتی بمیری از همون روز اول یه افعی قشنگ تشریف میاره کنارت هر روز تا قیامت نیشت میزنه. هر روز. بعد حساب کتابت با قیامته.
نشسته بود حضرت صادق علیه السلام فرمودند: چرا ما رو خوار می کنید؟مرد خراسانی گفت: یا ابن رسول الله پناه بر خدا اگر ما همچین نیتی داشته باشیم! گفت تو خودت یکیش هستی. - اینا که زیاد حرف میزنن ها- فرمود دیروزاون مؤمن آمد با تو کاری داشت چرا کارشو راه ننداختی؟ او را ذلیل کنی ما رو ذلیل کردی. آقا دارم نمیدم چون نیاز دارم. چون تو آدم بد قولی هستی. این بدبختی ماست. خیلی هم راست میگن. الان چرا باید در مملکت ما یک جوان میخواهد وام بگیرد باید بیچاره بشه تا یک ضامن گیرش بیاید؟ نه اونهایی که وام میگیرند خوب پرداخت می کنند نه دیگران.
حدیث شریف است که اگر مالت رو قسیم کردی بین خودت و برادر مؤمنت ثابت کردی که مالت را به اندازه ما اهل بیت دوست داشتی و اگر بیشتر به برادرت دادی - مثلاً 52 درصد- ثابت کردی که مارو بیشتر دوست داری.
هنوز هم مال موضوعیت دارد. ألان بعضی ها برسر 2 ریال باهم دعوا می کنند.
اینه مواسات لَهُ فی ماله؟! مُعَلِ بنِ خُنَیس پشت سر امام صادق علیه السلام راه افتاده است، حضرت شبانه گونی روی دوششان گذاشته و به سقیفه بنی ساعده رسیده، قرص نان و مقداریخرمایی برای افرادی که درآنجا بودند آماده کرده، از آنجا که خارج شدند حضرت متوجه حضور خُنَیس شد و فرمود: خَنُیس اینجا چه می کنی؟
خُنَیس: آقا پشت سر شما راه افتادم. آقا آیا اینها از دوستان شما بودند؟
امام فرمود: خیر؛ اینها از دشمنان ما بودند. اگر از دوستان ما بودند که ما نمک خانه خود را نیز با اینها تقسیم می کردیم.!
هیچ می دانید که هر امامی را امام بعدی غسل داد و گریه کرد؟ به جهت اینکه می دیدند کتف آن امام پینه بسته است از بس که گونی به دوش گرفتند و برای فقرا طعام بردند. لذا حضرت سجاد فرمودند با این همه جای زخم و سُم برتن پدرم هنوز هم این پینه ها جای خودش هست و بسیار گریه کردند.
رفقای من ببنید گیر کار کجاست که گاهی لنگ میزنیم و بعضی ها هم می برند. تو اگر دوست امام زمان (عج) باشی که ألان باید حضرت نمک سفره ی خودش رو با شما تقسیم کنند.  شاید بگی چیزی ندارند، حدیث داریم در اصول کافی که تمام عالم ملک تِلق امام زمان (عج) است.
نسبت به برادر مؤمن چقدر ما حواسمون هست؟ یک مقدار مواظب باشیم. آنهایی که دستشان به دهانشان میرسد یک مقدار مواظب باشند دوستانشون رو.
مرحوم آشیخ عبداله پیاده ی بختیاری حرف زیبایی دارن که : هرکه از پول بگذرد از پل میگذرد.
برادر مؤمن باید جانشین برادر مؤمن باشد:
برادرمؤمن شاید برود مأموریت یا برود سفر یا برود جهاد، برادر دیگر باید به گونه ای رفتار کند که آب در دل خانواده ی این یکی تکون نخوره. «وَ نَصَرتَ علی لَهُ مَن ظَلَمَ» اگر کسی به برادر مؤمنت ظلم کرد باید بروی یاریش بکنی.
ظلم مختلف است: یک موقع بنا بر دلایلی در محیط کارش در خانواده اش و... است. بسته به محیط و زمان، مختلف است، باید بروی و همراهیش کنی. گاهی ظلم به نفس است و شیطان به او ظلم می کند، باید یاریش کنی. اگر چیزی نافله دادند – مثل همین نذری های هیئت – و رفیقت نبود، تو برای او بگیر و ببر.
اگر برادر مؤمنت مُرد برو به زیارتش. این حرف اشتباه است که میگویند خاک سردی می آورد؟! مؤمن مگر میمیرد؟ مگر نفرمود که: مَن ماتَ علی حُبِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد ماتَ شَهیدا؟ شهید مگر مرده است؟ بعضی ها رفیق های درجه ی یک بوده اند، وقتی مُرد اصلا سراغش نمیروند. فرموده است به زیارت بروید، نفرموده است آنجا حاضر شو. بعضی ها غافلند.
به برادر مؤمنت ظلم نکن؛ وقتش رو بیخودی نگیر، از درس خوندن اون رو بازندار، از کسب و کار بازندار، از عبادت بازندار، اینها ظلم است. اگر میدانی با او بنشینی تا آخر شب، نماز صبحش قضا می شود، با او نشین که برود. اگر با توبیاید سفر از درسش عقب می ماند نروید؛ اینها همه ظلم است.
اگه الان فلان کار رو انجام بده یقینا پدر و مادرش ازش ناراضی هستن. ظلم نکن در حقش. اینها ظلم در حق برادر مومن رو در بر داره.
اگه میدونی با یه تماس تو میاد هیئت، برو سراغش. زنگ رو ترک نکن که ظلم میشه. برو بیارش زیر خیمه ی ابا عبد اله الحسین بشینه. اگه می دونی از تو حرف شنوایی داره اون رو سوق بده به سمت معنویات. به سمت دم و دستگاه ابا عبد اله. بهش ظلم نکن. این حق است.
"و الا یغشی": به برادر مومنت کلک نزن. غش نکن تو کار.
میدونی گفتن رفیق بی کلک مادر؟. اونهایی هم که قبلا خالکوبی می کردن می نوشتن، رفیق بی کلک مادر.
باید رفیق بی کلک برادر باشه. مومن باشه. همه باید باشن. همه باید نسبت به هم این چنین باشیم. کلک نزنیم تو کارمون.
خدا رحمت کند حاج اسماعیل دولابی رو. می گفت همه چیز رو در عالم صدق هست که پیش می برد. صدق.
گفت قالی از صدرنگی پیش پا افتاده است. یک رنگ باشید.
و الا یخونهو: به برادر مومنت خیانت نکن.که این مصادیق مختلفی دارد. خیانت در مال. خیانت در ناموسش. خیانت در وقتش. خیانت در معنویاتش. و ... برای هر کدام از ما فرق دارد. بعضی از مصادیقش که اصلا مال ما نیست و اصلا پیدا نمی شود .
و الا یخزلهو: برادر مومنت رو خار نکن. گاهی یه رفتاری نکن به خاطری که 4  نفر خوششون بیاد. برادر مومنت رو خار نکن جلو جمع. جلو خودتم خار نکن.
بازهم خدا رحمت کند حاج آقا دولابی رو.فرمود برای برادر مومنت قبای بلند بدوز. کوتاه ندوز. چون اگه کوتاه باشه خراب میشه. باید بلند باشه که اگه براش اضافه هم بود بشه جمعش کرد. قد میکشه اندازش میشه. گفت همیشه تعریف برادر مومنت رو خوب انجام بده. بگو فلانی آدم بسیار خوبی است.
ولی مثلا بعضی ها ازشون بپرسی فلانی چطور آدمی است؟ میگه والا چه عرض کنم. انشاءاله که آدم خوبی است.
بعضی ها غیبت و تهمت می زنند با نفسشان. با یک نفس به منظور بد.
و بعد در پرونده اعمالش ثبت میشود زیرآب زن، خائن و ... که میگه من اصلا از این کارا نکردم. بهش میگن یادته نفس کشیدی.
یا با ابرو بالا بردن. که بیشتر بین زنها مد است. البته مردها هم یک کم دارند. با یه ابرو بالا انداختن خدا می داند چقدر غیبت. چقدر تهمت. چقدر دورغ . ؟
با همین دستها. همه ی اینها می تواند غیبت و تهمت بشود.
و گاهی سکوت . "والا ازمن نپرسی بهتره." و خیال میکنه داره تقوا پیشه می کنه.
سنگ بر شیشه ی تقوا زن و پیمانه بنوش   
این تقواست؟ تو که ندیدی چیزی.
مرحوم دولابی فرمود: اونی که فاسق هست هیچی ولی رفیق مومنت رو خوب ازش تعریف کن.
اگه کم تعریف کردی دیگه نمیشه کاریش کرد. چون آبروش میره
"ای ابر خطا پوش ببار"
آبروی مومن از حرمت خانه ی خدا بشتر است. ما کجای کاریم. ؟
و الا یکذبهو: برادر مومنت رو تکذیب نکن.
اصول کافی،حضرت موسی بن جعفر(ع):
اگر خودت با چشمت چیزی از برادر مومنت دیدی،باگوشت شنیدی.و 50 نفر  آمدند و گفتند ما دیدیم که فلانی این کار را کرد. دین میگه چشم و گوش خودت رو تکذیب بکن ولی برادر مومنت رو تکذیب نکن.
ولی ما چی می گیم؟ میگیم منبع موثق دارم. میگه از بچه های بالا آمار دارم که فلانی این کار را کرد. حالا معلوم نیست این بچه های بالا بچه های کدوم بالا هستند!!؟؟
همه همین طور هستیم.
میگه خودم شنیدم.
خوب خودت شنیدی که شنیدی  . لعنت بر خودت باد.  خودش داره میگه که من نگفتم.
ما داریم به قرآن جلد 2 عمل می کنیم. یه قرآنی پاکستان چاپ کرده بود به نام قرآن جلد2. یا داریم به قرآن چاپ عربستان عمل می کنیم. که آیات جهاد را از آن در آورده بودند.
مگه ما اماممان حضرت موسی بن جعفر، امیر المومنین، امام زمان،مولی الموحدین که صلوات بر همه‌شان باد نیستند که امام فخر راضی یا ابو حنیفه باشد؟

گر مسلمانی این است که حافظ دارد****************ای وای اگر از پس امروز بود فردایی

این هیئت با اون هیئت بده. یه امام حسین که بیشتر نبوده. اینقدر هم که دید عرفانی نداریم بگیم امام حسین جلوه های مختلفی کرده و ما این رو قبول داریم. اون رو قبول نداریم.
آقا در همین اصول کافی که از کتب اربعه ی ماست:
میگه اگه برادر مومنت آمد در گوش راستت چیزی گفت و تا این حرف برسد به گوش چپت گفت من این را نگفتم. گوش راستت را تکذیب کن و بگو چنین حرفی نزده.
ولی ما میگیم برو خودتی.
آبروی مومن خیلی حرمت داره. نباید آبرو ریزی کنی. مخصوصا اگه این مومن در دستگاه اهل بیت باشد.
حالا که دیگه مد شده طرف گوشی در میاره میگه آقا بیا پیامکاشو نگه داشتم. خوب خودش داره میگه نه.
زن آبروی شوهر خودش رو میبره به خاطر یک سوء زن. میگه شوهرم قایمکی رفته یه تلفن زده.
مردهاهم همین طوری ان.
یه خانمی بیچاره میگفت شوهرم منو برد خونه و یه فصل کتک بهم زد و میگفت یه ماشینی رد شد و تو نگاهش کردی. شاید یه آدم لخت توی این ماشین بود.
خوب آخه آدم لخت غلط می کنه توی ماشین بشینه.
ما در مراکز مشاوره زیاد داریم که خانمها به شوهرشون شک کنن . مثلا خانمه میگه آقا اصلا یه طوری شده. مرتب پیامک می زنه.
البته بعضی از مردها واقعا یه ریگی به کفششان هست.
ما حدیث داریم که حتی اگه چیزی رو دیدید 70بار توجیه کنید.
یا ایها الذین آمنو اجتنبو کثیرا من الذنب
آیه قرآن است. سوره نور:
اگه دونفر خودشون باهم دیدند اون عملی که نباید ببینند. نعوذ بالله خلوت دو نامحرم رو. اگه بیان شهادت بدهند. چون 4 نفر هم زمان نبودند که ببینند ، آن دونفر هم نمی توانند بگویند و اگه گفت همچین فردی عادل نیست. مگر اینکه توبه کند. و قرآن می گوید: اولئک هم الفاسقون
یک نفر دیگه خطا کرده و این فاسق شده.
اینها حق ندارند بگویند. حق ندارند آبرو ببرند.
قرآن به کسی که آن خطا را کرده نمیگه فاسق به کسی که آبرو برده میگه فاسق.
و الا یقول لهو اف و ان قال لهو اف فلیس بینهما ولایه.
میگه به برادر مومنت اف نگی. و اگه گفت اف، دیگه بین اونها ولایتی نیست.
قرآن کجا اف رو به کار برده؟ میگه در جواب والدینت اف نگی.پدر و مادر در هر شرایطی اطاعتشان واجب است. الا فی معصیت الله. و در معصیت الله باید طوری به حرفشان گوش بدهی و رفتار کنی که دلشان نشکند. مثلا بابات یه جام شراب بهت داده که بخور . نباید فریاد بکشی که من شراب بخورم؟؟؟!! آخه تو پدری؟ تو فلانی؟
نه، باید دستش رو ماچ کنی و بگی قربونت برم من که نمی تونم شراب بخورم. بریز رو سرم ولی نگو بخور.
بعضی ها که اصلا به پدر و مادرشان می گویند تو نمی فهمی.

دو سه مثقال خریت ز خران عیبی نیست****************آدمی هست که الحق دو سه خروار خر است.

به پدر و ماردش میگه نفهم. صداش رو میبره بالا
چهره درهم نکنید مقابل آنها.
خاک به سر آن بچه هیئتی که ننه اش برود نان بگیرد. (حالا یه وقتی که کسی نیست عیبی ندارد.)
تمام آن چیزهایی که برای پدر و مادر هست باید برای برادر مومن هم باشد. به برادر مومنت اف هم نباید بگی. بعضی ها که سرتا پای طرف رو هم می شورند. ولی میگه اگه حتی اف بگی دیگه ولایتی بین شما نیست.
بعد میگه اشک چشام خشک شده. مگه خشکسالی نیست؟
آخه خشکسالی چه ربطی داره که تو اشکی برای اهل بیت نداشته باشی. با این کارها دیگه ولایتی بین شما نیست.
و اذ قال لهو عدوی فقد کفرعدوهم
اگه به برادرت بگی تو دیگه دشمن مایی ابراز دشمنی کنی. این مثل این است که کافر شده باشی. شما حق داری فقط یک جا بگی ما دشمنیم. آن هم سلم لمن سالمکم. و عدو لمن عاداکم. محب لمن احبکم.
این چنین است. ما فعلا دشمنیم و حربی نداریم . وقتی حرب آمد داریم. و حرب لمن حاربکم
به قول آقای شریفی این یکی از دروغ هایی است که داریم میگیم. آخه دروغ زیاد میگیم. یکی گفت از دوستان گفت مرحوم بهلول رو دیدم از مسجد جمکران اومد بیرون بهش گفتم کجا تشریف داشتید؟ گفت رفتم مسجد جمکران 200 تا دروغ گفتم و آمدم بیرون. گفتم بله؟ گفت نماز امام زمان رکعت اول و رکعت دوم هر کدام صد بار باید بگویی ایاک نعبد و ایاک نستعین. 200 بار این را که دروغ بود گفتم و آمدم.
ما واقعا تنها خدا را می پرستیم؟
یا مثلا زنی که به شوهرش بگوید : من از روزی که آمده ام در خانه ی تو هیچ خیری ندیده ام. میگن اینجا محل نزول بلاست. و ملائکه او را لعنت می کنند.
یا مثلا مردی که به زنش بگوید من از روزی که تو را گرفته ام بیچاره شده ام. او هم همین طور.
و اذ التهمهو : اگر برادر مومنت رو متهم کردی یا بهش تهمت زدی،(اگه مراقبه کنیم می تونیم از خودمون مچ بگیریم. مراقبه در کار نیست) من از بزرگان عذرخواهی میکنم. جوانان مجلس یا نوجوانان اگه تا حالا این کار را نکرده اند یه قلم و کاغذ بردارند و اعمال خود را یادداشت کنند. چندتا دروغ.چندتا غیبت و ... بعد معلوم میشه.
اماست ایمان فی القله کما یماس الملح فی الماء:
میگه ایمان از قلبش می رود همانطور که نمک درآب حل می شود. (چون به برادر مومنش تهمت زده)
حالا رفقا با این همه گندکاری حالا می فهمیم شفاعت یعنی چه؟
حالا گریه ی برای امام حسین علیه السلام یه معنای دیگری پیدا میشه، یا اباعبداله ما حقوق برادرانمون رو به جا نیاوردیم، بعد گاهی در دستگاه تو قهر می کنیم از تو و میگیم حاجت مارو ندادی، ما دیگه نمیآییم، ما دیگه اینطور شدیم، ما حقوق رفیق خودمون و همسایمون رو به جا نیاوردیم. آن وقت است که میفهمیم شفاعت یعنی چی؟ امام حسین علیه السلام باید بیاد دست مارا بگیرد، باید اهل بیت علیهم السلام بیایند دست مارا بگیرند، باید امام زمان عجل اله بیاید دست مارا بگیرد. لذا در شب ها دو جمله هست: قبل از خوابت بگو یاصاحب الزمان امروز امام ما توهستی، ما در زمان امامت شما داریم نفس میکشیم، فردای قیامت- نَدعوا کُلُ اُناسٍ بِإمامِهِم – ما رو وقتی صدا میزنند، میگن اونهایی که در زمان امامت حجت ابن الحسن بودند چه کسانی هستند؟همه ی ما بلند میگیم: لبیک یابن الحسن، ما هستیم. یا صاحب الزمان اگر امشب ما مردیم، آقا یه حقوقی هست، ما شنیدیم اگر کسی توبه بکند ودنبال رفع گناهانش باشد امام زمانش کارهاش رو براش میکنه. آقا دستم به دامنت. رفقا رزق محرم میخواهید دامن امام زمانت رو بگیر. بگو آقا با این کارهایی که من کردم و این حقوقی که من ضایع کردم، دیگه محرمی برای من نخواهد بود:
هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند.....
آقا دست ما کوتاه است:
دست من کوتاه و خرما برنخیل.....
کمکمون کن آقاجان که شرمنده ی شما نشویم ، شرمنده ی مادرتون زهرای مرضیه سلام اله علیه نشویم. حقوق شما را به جا بیاوریم، آقاهم کمک میکند. می دانید امام زمان سریع الرضا هستند. نه تنها مظاهر اسماء الهی هستند، بلکه اهل بیت علیهم السلام خود اینها هستند. در دل شب وقتی میگویی: یا صاحب الزمان! حضرت می بخشد. وقتی یک یا اباعبداله میگی زود از دستت راضی می شوند. یه الهی العفو که میگی راضی می شوند.

 پخش زنده مراسم هیئت عشاق الحسن علیه السلام کاشان 


۱۳۹۳ © کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به هیئت فرهنگی عشاق الحسن علیه السلام کاشان می باشد.