Aparat-Icon-Gary   Instagram-Icon-Gary   Telegram-Icon-Gary

  •   این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 031-55242321
گفتگو با حجت الاسلام اسماعیلی

«عشاق الحسنی ها همه حرفی توی کتشان نمی‌رود!»

- چطور شد موضوع «دشمن شناسی» را برای سخنرانی امسال در هیئت عشاق الحسن کاشان انتخاب کردید؟

- من سایت هیئت(hasanjan.ir) را رصد می‌کردم. دیدم شعار امسال هیئت که روی پوستر و بنر هیئت هم نقش بسته، با این عنوان انتخاب شده است: «می‌میریم، ذلت نمی‌پذیریم». از طرفی هم محرم امسال تلاقی پیدا کرد با اوج بحث مذاکرات برجام و ارتباط ما با دشمنان تاریخی اسلام و ایران. لذا موضوع سخنرانی را بر همین اساس انتخاب کردم.

- آیا موضوع «دشمن» و «دشمن‌شناسی» تاریخ مصرف ندارد؟

 - هرچه که ارتباط با دین داشته باشد، تاریخ مصرف ندارد. مقوله دشمن شناسی یکی از این‌هاست. مثلاً امیرالمؤمنین علیه السلام، 1400 سال پیش گفته‌است: «کم من نظرة اورثت حسرة طویله».  تا دنیا دنیاست، تاریخ مصرف این حرف نمی‌گذرد. یعنی هر کس در هر زمانی و در هر نسلی، اگر نگاه حرامی بیاندازد، حسرت طولانی را در وجودش می‌کارد. چون به اهل بیت وصل است و کلام اهل بیت(ع) علم است و سواد نیست، ابدی می ماند.

 فرق علم و سواد را هم یک شب همین‌جا گفتم. سواد چیزی است که با آمدن فرضیه‌ای جدید، از بین می‌رود و از اعتبار می‌افتد. اما علم، زائل شدنی نیست و تاریخ مصرف ندارد.

- یعنی الگویی را که برای دشمن‌شناسی از کربلا و نهضت حسینی(ع) می‌گیریم، برای امروز هم صدق می‌کند؟

-قطعاً. امام همان امام است. امت هم همان امت است. شرح وظیفه هم همان است. یعنی آن چیزی که دین ترسیم کرده‌است، برای زمان امام حسین(ع) و زمان ما و 5هزار سال دیگر همان است. منتها ظرفیت‌ها و آدم‌ها متفاوت است. به جای امام حسین(ع)، امام زمان(ع) آمده‌است. و وقتی امام زمان در پرده غیبت است، نائب او هست. دستور تعامل با دشمن را هم قرآن مشخص کرده است.

یک سال امام خمینی(ره)، حج را تعطیل اعلام کرد. حج یکی از فروع دین و از واجبات ماست. اما نائب امام معصوم که ولیّ جامعه است، اختیار و قدرت این را دارد که بنابر مصلحت اسلام، چنین تصمیمی بگیرد.

مصلحت یعنی برای رسیدن به هدفی بالاتر، هدف پایین‌تر را قربانی کنی؛ اما اصول پابرجا می‌ماند.

- دشمن اصلی که در کربلا و در عاشورا هست، آیا عمر سعد است یا شمر است یا ...؟

- هیچ کدام! دشمن، ماهیت آدمی است که مقابل امام می‌ایستد. یک وقت شمر است، یک وقت فردی که مقابل نائب امام و ولی‌فقیه زمان می‌ایستد. امام حسین(ع) با آن ماهیت جنگید. ببینید! شمر یک فرهنگ است! یزید یک فرهنگ است. متوجهید؟

امام حسین(ع) می گوید منکر در جامعه زیاد شده است و من می‌روم تا امر به معروف و نهی از منکر کنم. یزید مصداقی از این نهی از منکر است. حالا می‌خواهد یزید باشد، می‌خواهد شمر باشد، یا هر فرد دیگر.

-به همین خاطر است که این چراغ خاموش نمی‌شود؟ چون همیشه یزیدی هست؟

بله! خاصیت نهضت امام حسین(ع) این است که مصداقی کار نکرده است. اصلاً دستورات دین هیچ کدامش مصداقی نیست. حتی مسئله شرعی را هم که از مجتهد می‌پرسید، نمی گوید حکم این مورد، این طور است. می‌گوید اگر یک مکلفی این کار را بکند، حکمش این است.

  امام حسین(ع) می‌گوید من خروج کردم تا امر به معروف و نهی از منکر کنم. منکرها در جامعه چیست؟ حالا یک وقت یزید است. یزید، فرهنگ است. منکر در جامعه نباید باشد و باید با آن مبارزه کرد، حالا به هر قیمتی.

- دشمن اصلی امروز برای استمرار حرکت اهل بیت(ع)، الان چیست و کیست؟

- اشتباه خیلی‌ها این است که این دشمن را دشمن خارجی ترسیم می کنند.  مثلاً الان رهبر معظم انقلاب را وسط می گذارند و مقابلش را آمریکا معرفی می‌کنند. حال اینکه آمریکا که معلوم است! این چیزی نیست که در موردش بحث کنیم. اصلاً این‌که مشخص است.

الان آن دشمنی که ما باید بشناسیم، یک سری از انسان‌هایی هستند که در داخل، به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. به دلیل این‌که تکلیف خود را درست انجام نمی‌دهند، گیر می‌افتند و بقیه را هم گیر می‌اندازند. نمی‌دانند چه چیزی اولویت است. قاطی می‌کنند.

 مقام معظم رهبری، دغدغه آمریکا را اصلاً ندارد! به خودشان که بگویید، می گویند ول کن آمریکا را! 

- یعنی مثل آن موقع که تکلیف امام حسین(ع)، با روم و یونان مشخص بود و همه مشکل با نمازخوان‌ها بود!؟

-آفرین! حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه وقتی جامعه بعد از پیغمبر را آسیب‌شناسی می‌کند، می‌گوید جلباب دین در شما نازک شده است. یعنی پوسته دینتان نازک شده است -جلباب، پوستین‌هایی است که روی لباس می پوشند- پوسته دینتان نازک شده در حالی‌که داخلش هم پوچ بود و چیزی نداشت. ظاهرش هم نازک شد.

می گوید وقتی شیطان به شما چشمک زد، شما جواب مثبت به او دادید. معلوم است درونتان شیطانی است و پوسته ظاهرتان دینی است و همین پوسته نازک هم روز به روز داشت نازک‌تر می‌شد، به گونه‌ای که داشت آبرویتان می‌رفت.

این‌هایی که در کربلا روبه روی امام حسین جنگیدند، مجتهد بینشان بود، حافظ قرآن بینشان بود، کسی بود که همه جا در نماز جماعت‌های پیغمبر بوده، جانباز صفین بوده‌است! شهید مطهری از شمر، تعبیر به «جانباز صفین» می کند. خیلی عجیب است.

می گوید دشمن خارجی را نگرانش نباش! چون هم آدمش معلوم است، هم وسیله‌اس معلوم است و هم هدفش معلوم است که دارد کجا را می‌زند. همه چیزش معلوم است. اما این کسی را که در داخل دشمنی می‌کند، نمی‌توان آدم و وسیله و هدفش را دقیق تشخیص داد.

زمان انقلاب و دفاع مقدس به خاطر محبوبیت فوق العاده امام خمینی(ره)، تا می‌گفت بروید جنگ، همه می‌رفتند. جوان‌ها احساسی می‌رفتند. ولی امروز دیگر جوانان احساسی جایی نمی‌روند. بصیرتشان فوق العاده زیاد شده است، بچه‌های کوچک تحلیل سیاسی دارند.

می‌خواهم بگویم شمر و یزید زمان و امام‌کُش‌ها را باید بین نمازخوان‌ها و ولایتی‌ها و حزب اللهی‌ها دنبالشان گشت.

- پس جنگ بین دو جنس اسلام است؟

- بله. جنگ بین اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی. الان دیگر باید گفت شیعه انگلیسی. ظاهر اسلامشان همین است. مقام معظم رهبری گفتند اینها حرفی ندارند در ظاهر، یک عمامه به سر، بر مسند حکومت باشد ولی بتوانند در درون، هر کاری می‌خواهند بکنند. ظاهر را رعایت کنیم که صدای بقیه ساکت شود.

- آیا می‌توان گفت دشمن داخلی، ابزار دشمن خارجی است؟

اصلاً شیعه انگلیسی همین است. چرا ملکه انگلیس، 2هزار کفن و قمه به شیعیان و عزاداران انگلستان هدیه داده است؟ به سفارت خانه‌هایش در کشورهای مختلف دستور داده است که به اینها قمه بدهید برای عزاداری. که کفن را بپوشند و قمه بزنند و خون‌ها روی این کفن‌های سفید بریزد و شدت کنتراست(contrast) رنگ و تضاد سفید و سرخ، خشونت شیعه را در عکس و فیلم توی چشم بزند. اگر با لباس سیاه قمه بزنند که معلوم نمی‌شود!

این شیعه، ابزار دست انگلیس است. می‌گوید انگلیسی‌ها که آدم‌های خوبی هستند! ببین به امام حسین(ع) کمک می‌کنند! نذر کرده‌اند!

- یعنی آن دشمن خارجی دیگر مستقیم نمی جنگد. از خود مسلمانان، عده‌ای را به نیابت از خودش به جنگ مسلمانان می‌فرستد؟

- دقیقاً! همین کاری که با عربستان می‌کند و او را جلو می‌فرستد تا مرتباً یمن را بزند!

- عرصه جنگ زمان امام حسین(ع) با عرصه جنگ امروز چه تفاوتی کرده‌است؟

- دامنه، گستره و ابزارهایش فوق العاده متفاوت شده است. آنجا یک میدان جنگ بود. الان گستره جنگ، 10 تا جبهه است. جبهه فضای مجازی، جبهه فرهنگی، جبهه نظامی و ...

ابزارها هم فوق العاده گسترش پیدا کرده است. با هر ابزاری دارند حمله می‌کنند. در زمان پیغمبر، تمام ابزارها محدود در یک خدعه بود و یک شمشیر. چیز دیگری نبود.

الان تنوعات عرصه‌های جنگ را نگاه کنید: تلویزیون و ماهواره، موبایل، فضای مجازی و ... . از هر طریقی حمله می‌کنند و هرکدام عرصه نبرد دشمن است.

- نقش هیئت را در مدیریت این جنگ چه می‌دانید؟

- اصل وجود هیئت و دم و دستگاه امام حسین(ع)، انسان را بیمه می‌کند و راه نفوذ دشمن به فکر و قلب او را می‌بندد.

پریشب جوانی یک کلیپ برای من آورده که طبق فلان کتاب و فلان کتاب، زیراب امام حسین را زده است. وقتی جوانی آن را ببیند، قبول می‌کند و می‌گوید درست است دیگر.

اما جوان هیئتی وقتی با این حمله‌ها روبرو می‌شود، شاید شبهه‌ای برایش ایجاد شود و یک سؤالی هم بکند، ولی قبول نمی‌کند. این دم و دستگاه و هیئت، -بالاخص که رویکرد آن، صِرف عزاداری نباشد- انسان را در صراط مستقیم نگه می‌دارد.

- تفاوت هیئت «عشاق الحسن» را با سایر هیئت‌های مذهبی در چه می‌بینید؟

- این هیئت خوبی‌اش این است که فرهنگی است. هرکجا ببیند نیاز است وارد می‌شود. ببیند باید وارد تئاتر بشود، وارد می‌شود، ببیند باید شعار بدهد، شعار می‌دهد، ببیند باید وارد فضای مجازی بشود، می‌شود، ببیند باید با بچه‌ها و کودکان کار کند، وارد می‌شود، ببیند باید کتاب معرفی کند، کتاب معرفی می‌کند.

بعضی هیئت‌ها همین است که یک مداح و یک سخنران و شام و یاعلی! اما اینجا متفاوت است. همین نشریه بیرقی که هیئت منتشر می‌کند، سایتی که دارد، آدم‌های مختلفی که دعوت می‌کند. این باعث پویایی و بیداری بیشتر می‌شود. به همین خاطر سخت است اینجا سخنرانی کنی! چون سطح مخاطب، بالاست.

- چرا با این حجم کار و فعالیت دشمن-خصوصاً روی جوانان- باز هم محرم که می‌شود، باز هم هیئت‌ها پر می‌شود از مردم؟

- برکتی است که خدا در وجود امام حسین (ع) قرار داده است.  قابل مقایسه با ابزارهای دشمن نیست. این تربت و شیری که در بچگی با محبت امام حسین(ع) به بچه‌ها داده‌اند، امام حسین(ع) گفته این آدم مال من است. نوجوان شده؛ خواسته‌اند او را گمراه کنند، امام حسین(ع) به طرف خودش کشیده و گفته است: این مال  من است! جوان شده و پایش را کج گذاشته، امام به سمت خودش کشیده است. سوسول و خلافکار شده، باز امام حسین(ع) کشیده و گفته بیا! تو مال منی!

هرجا رفته، امام حسین برش گردانده است. آن شیر و محبت، خاصیت فیزیکی دارد. مثل اینکه دستت را روی آتش بگیری، می سوزد. خاصیت آتش این است که دست را بسوزاند.

خاصیت فیزیکی محبت و گریه امام حسین(ع) این است که آدم را بیمه می‌کند و نگه می‌دارد. شک نکنید.

سفیر واتیکان در عراق، 17 سال کار کرد ولی نتوانست یک شیعه را مسیحی کند. به او گفتند 17 سال چه می کردی؟ گفت آنها را تا لب مرز مسیحی شدن می‌آوردیم، شب جمعه که می‌شد، می دویدند و می‌رفتند به سمت حرم امام حسین (ع). دوباره از اول!

جذبه امام حسین(ع)، ماهیتی و خمیر مایه‌ای است. دست من و شما و برنامه‌ریزی و هیئت نیست. از خود اوست. برای بقیه کارهای فرهنگی باید برنامه‌ریزی کرد. اما این کار مبنایی است.

- وظیفه تک تک این بچه هیئتی‌ها در جنگ نرم چیست؟

- فضای مجازی دریایی است که اگر تک تک درونش بیفتیم، غرق می‌شویم. اینجا مثلاً 500 تا جوان هستند، اگر 500 تا وبلاگ داشته باشند، آن موقع جریان می‌شوند. موج می شوند. بریزند به حمایت از یک جریان صحیح فرهنگی، فضا را عوض می کنند. راهش همین است. راه دیگری نیست. در فضای مجازی، نمی شود کار دیگری کرد. یعنی ابزارهای اصلی‌اش، سرورهایش (server)دست ما نیست. بهترین راهش این است که در این فضایی که ساخته‌اند، درست بازی کنیم. به شکل تیمی بازی کنیم.

- چه کار کنیم که در این فضا آلوده نشویم؟

باید آنهایی را که در این فضا هستند و توان اثرگذاری دارند، ساماندهی کرد. هل دادن افراد به فضای مجازی، آسیب است. گاهی ضررش بیشتر از منفعت آن است.

- تحلیل شما از نامه رهبر انقلاب در مورد برجام چیست؟

- رهبر معظم انقلاب اسلامی، گیر افتاده است. به این معنا که چاره‌ای جز دفاع کردن ندارد. وظیفه‌اش دفاع از زیرمجموعه‌اش است. اگر از دولت دفاع نکند، همه چیز به هم می‌ریزد. مثلاً به مجلس بگوید بد کار کردید؟

- یعنی ایشان صراحتاً نظرش را نمی‌گوید؟

به نظر بنده اگر ایشان صراحتاً بگوید که همه چیز را به گردن ایشان می‌اندازند. می‌گویند دولت و مجلس و شورای‌عالی امنیت ملی هم تصویب کرده است. شما برای چی دارید مخالفت می‌کنید؟ پس شما نمی‌خواهید ارزانی بشود و مردم در آسایش باشند!

حالا من اینجا و شما هم اینجا و الان هم دهه اول محرم. خواهید دید که به نتیجه نمی‌رسد. آن‌ها مرتباً بهانه می‌آورند و فقط ضررش این خواهد شد که ما چیزهایی را از دست بدهیم و عقب بیفتیم.

- توصیه شما برای بچه‌های هیئت فرهنگی عشاق الحسن کاشان چیست؟

- نیروسازی. من سال‌هاست که این را گفته‌ام و الان هم باز می‌گویم. الان این جوان‌هایی که دارند می‌آیند، چون دست‌اندرکاران هیئت نیروسازی کرده‌اند. همه این‌هایی که هیئت می‌آیند، باید از فامیل، 2نفر را به هیئت بیاورند. دانش‌آموزهای هیئت باید از مدرسه دست دو سه تا از هم‌شاگردی‌هایشان را بگیرند و به هیئت بیاورند. تعریف اینجا را همه‌جا بکنند و دو سه جلسه دعوت کنند. خودشان خود به خود عشاقی و هیئتی می‌شوند. راهش این است.

اگر این نسل را ول کنی، وقتی ازدواج کردند، می‌روند دنبال زندگی‌شان. اینجا خالی ‌می‌شود. جمعیت عمومی نیاز است. باید در تک تک مدرسه‌ها وارد شد.

- اگر بخواهید تفاوت هیئت عشاق الحسن را با سایر هیئت‌ها در یک جمله بگویید، چه چیزی را مطرح می‌کنید؟

- اول از لحاظ سنی، همه جوان و یکدست هستند. ثانیاً این‌ها همه حرفی را قبول نمی‌کنند! از قول من، این جمله را همه جا بگوید: «عشاق الحسنی ها همه حرفی توی کتشان نمی‌رود!»

- تشکر از شما بابت توجهی که برای مصاحبه به خرج دادید.
با تشکر از آقایان اشعریون و مشرقی

 

نظرات  

 
+2 #1 ب در تاریخ: شنبه 17 مهر 1395 ، ساعت 12:07 ب ظ
وقت کردید یه مطلب جدید بذارید.
نقل قول
 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

0949573
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1117
416
3140
39392
949573
امروز: دوشنبه، 20 آذر 1396

تماس با ما

آدرس: کاشان، خیابان غیاث الدین جمشید کاشانی، حرم الحسن (علیه السلام)

تلفن گویا : 55242321-31(98+)

صندوق پیامک : 20001018

پست الکترونیک: info@hasanjan.ir

چه کسی آنلاین است؟

ما 12 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم