Aparat-Icon-Gary   Instagram-Icon-Gary   Telegram-Icon-Gary

  •   این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 031-55242321
حج يکي از ارکان اصلي اسلام است که التزام به همه آداب، شرايط و احکام فردي و اجتماعي آن مي تواند منافع فراواني براي مسلمين داشته باشد. فريضه حج تا قبل از پيروزي انقلاب متاسفانه به صورت يک مناسک خشک و بي روح و فاقد اثر و فايده اي برگزار مي شد و مردم نيز از فلسفه حج واقعي غافل بودند. حضرت امام که احياکننده با حج ابراهيمي است در رابطه با تبيين حج ابراهيمي، در پيام خود به حجاج بزرگ ترين مساله در عرصه حج را غريب و مهجور ماندن. حج از جهات معنوي به ويژه بعد سياسي و اجتماعي مي داند و مي فرمايد: بزرگ ترين درد جوامع اسلامي اين است که هنوز فلسفه واقعي بسياري از احکام الهي را درک نکرده اند و حج با آن همه راز و عظمتي که دارد، هنوز به صورت يک عبادت خشک و يک حرکت بي حاصل و بي ثمر باقي مانده است. ميليون ها مسلمان هر سال به مکه مي روند و پا جاي پاي پيامبر و ابراهيم و اسماعيل و هاجر مي گذارند ولي هيچ کس نيست که از خود بپرسد ابراهيم و محمد که بودند و چه کردند و هدف شان چه بود و از ما چه خواسته اند؟ مسلماً حج بي روح و بي تحرک و قيام، حج بي برائت و بي وحدت و حجي که از آن هدم کفر و شرک برنيايد حج نيست.
 
RahbariHaj

با نگاه اجمالي به پيام هاي امام و مقام معظم رهبري پي مي بريم که اصلي ترين محورها و مولفه هاي حج ابراهيمي عبارت است از معنويت، وحدت و برائت.
 
مقام معظم رهبري در اين رابطه مي فرمايد: حج از يک طرف مظهر معنويت است، از يک طرف مظهر وحدت و يکپارچگي امت اسلام و يک قدم به سوي تشکيل امت واحده اسلامي است و از طرف ديگر مظهر برائت از دشمنان خدا برائت از مشرکين و ايادي شرک و کفر است. اگر انشاءالله اين سه جهت در حج متجسد و مجسم شود، حج فايده خود را بخشيده است.»

از اين رو سعي مي کنيم اهميت اين سه مولفه را به همراه راهکارها و موانع و چالش هايي که در مقابل تحقق آن وجود دارد تبيين نماييم.
 

arrow orحج و معنويت: از روشن ترين مظاهر مناسک حج معنويت آن است. از آغاز مناسک که نيت و تلبيه (لبيک گفتن) و لباس احرام پوشيدن تا طواف گرد خانه خدا و اعمال و عبادات وارده است، همه بيانگر روح معنوي و الهي حج است. حضرت امام اکيداً توصيه مي نمودند که: توجه داشته باشيد سفر حج سفر کسب نيست، سفر تحصيل دنيا نيست، سفر الي الله است.» و دائماً حجاج را توصيه به مراقبت و خودسازي و رفع رذايل و کسب فضايل مي نمودند. ايشان حج را کانون معارف الهي و پيام آور جامعه اي به دور از رذايل مادي و معنوي و تجملي و تکرار صحنه هاي عشق آفرين زندگي يک انسان و جامعه متکامل مي دانستند.

مقام معظم رهبري نيز، حج را جاي زهد و رياضت و محل عبوديت و خارج شدن از گناه و نزديک شدن به خدا مي داند و مي فرمايد: اين فرصت را براي خودسازي مغتنم شماريد و توشه اي معنوي براي عمر خود از آن بگيرد... فرصت احرام و تلبيه، فرصت طواف و نماز، فرصت سعي و هروله، فرصت وقوف در عرفات و مشعر فرصت رمي و قرباني و فرصت ذکر الله که همچون فضاي سرشار از روح و حيات، در همه اين مراحل گسترده شده است، مجموعه اين فرصت ها مي تواند براي هر فرد و دوره کوتاهي از رياضت شرعي و بهترين زهد و سلم و حلم و برخي خلقيات پسنديده ديگر نيز باشد.

بزرگ ترين مانع و چالش در مسير معنويت حج، توجه به بعد دنيايي حج است؛ خوش گذراني ها از طريق مسافرت به شهرها، گردش در بازارها و خريد کالا و خوردن غذاهاي خوب، بعد معنوي حج را کم رنگ مي کند. امام با تاسف فراوان در اين رابطه مي فرمايد: مع الاسف مکه معظم و مشاهد مشرفه حجاز، مرکز وحي و مهبط جبرئيل و ملائکه الله که بايد به حکم اسلام بت هاي جنايتکار در آنجا شکسته شود و فرياد بر سر آنها زده شود و اظهار برائت گردد، مملو از کالاهاي بيگانگان و بازار براي دشمنان اسلام و پيامبر شده و کثيري از حجاج بيت الله الحرام که براي فريضه حج مي روند، غافلانه در بازارها به جستجوي کالاي آمريکايي، اروپايي و ژاپني پرسه مي زنند و دل صاحب شريعت را با اين عمل، که با حيثيت حج و حجاج بازي مي کند، به درد مي آورند.» 
 
مقام معظم رهبري نيز در اين رابطه مي فرمايد: کساني که به مکه مي روند، مکه را فداي بازارگردي و دکان گردي نکنند. مکه بالاتر از اين حرف هاست... سفر حج اصلاً بر اساس خوش گذراني معين نشده است. براي خوردن صرف نيست، بلکه از معنويت حج و بهره برداري از مفاهيم عاليه ادعيه و زيارت و آيات کريمه غفلت نکنيد.»

ايشان به مسؤولان حج توصيه مي کند: به نظر من يک مقدار حج را به سمت رياضت انتخابي ببريد. برنامه ريزي کنيد که حالا يک مقدار در رياضت زندگي کنند... حج يک فرصت خوب است که انسان بتواند از دنيا و زخارف آن و وابستگي ها و طبقه بندي ها و خط کشي ها و همه آن چيزهايي که او را از معنا دور مي کند و به ماديت و خودپرستي نزديک مي کند جدا شود، و به خدا نزديک کند. اين يک فرصت است. اين اصل قضيه است.
 

arrow orحج و وحدت و انسجام امت اسلامي: از بزرگ ترين ثمرات و نتايج ارزشمند حج ابراهيمي، اتحاد و انسجام بين مسلمانان جهان از اقوام و طوايف و کشورها و مذاهب اسلامي است، اما متاسفانه در طول تاريخ دست هاي پليد دشمنان هيچ گاه نگذاشتند مسلمانان به هم نزديک شوند و براي حل مشکلات يکديگر چاره انديشي کنند. حضرت امام در اين رابطه مي فرمايد: مسلمين در مکه مجتمع مي شوند لکن از هم جدا و غريبه هستند.» سپس اشاره به سخنان برخي غفلت زدگان يا خائنين به جوامع اسلامي مي کند و از قول آنها نقل مي کند که مي گويند به حج چه که چگونه بايد زيست، به حج چه که مسلمانان را عليه حکومت هاي وابسته بشوراند، به حج چه که حقوق مسلمانان و محرومان را از ظالمين بستاند، به حج چه که در مقابل سرمايه داري و کمونيسم بايستد...

 

امام تا آنجا مساله وحدت را مهم و استراتژيک مي داند که حتي در بجا آوردن برخي عبادات و رعايت برخي احکام شرعي، مقلدان و پيروان خود را به رعايت آداب و احکام اهل سنت دعوت مي کند و نه تنها حضور در نماز هاي جماعت آنها را لازم مي داند، بلکه از برگزاري نماز جماعت در ساير مکان ها يا انجام کارهاي خلاف رويه برادران اهل سنت نهي مي کند. امام مي فرمايد: لازم است برادران ايراني و شيعيان ساير کشورها از اعمال جاهلانه که موجب تفرق صفوف مسلمين است احتراز کنند و لازم است جماعات اهل سنت حاضر شوند و از انعقاد و تشکيل نماز جماعت در منزل و گذاشتن بلندگوهاي مخالف رويه اجتناب نمايند و از افتادن روي قبور مطهره و کارهايي که گاهي مخالف شرع است جداً اجتناب کنند.» ايشان در فرازي ديگر از توصيه هايش مي فرمايند: در وقوفين متابعت از حکم قضات برادران اهل سنت لازم است اگرچه قطع برخلاف داشته باشيد.» حضرت امام در تمام پيام هاي خودش بر مساله وحدت مسلمين و پرهيز از تفرقه تاکيد داشت و از حجاج مي خواست با رعايت اصول اخلاقي و انساني و با برخورد برادرانه و دلسوزانه با ساير مسلمانان و حتي مدارا با مخالفين و دشمنان، ريشه هاي وحدت اسلامي را مستحکم تر کنند و بهانه اي براي تفرقه به دست مسلمين ندهند. البته امام به دنبال وحدت هدفمند و اثربخش بوده است يعني وحدتي که منجر به نزديکي مسلمانان و انديشمندان اسلامي براي هم انديشي و چاره جويي مسلمانان گردد؛ وحدتي که موجب فشرده شدن صف مبارزه عليه مستکبران گردد، نه اينکه صرفا يک اجتماع تشريفاتي باشد که هيچ آثار عملي و نفعي براي حل مشکلات مسلمانان در پي ندارد. مقام معظم رهبري نيز در راستاي تحقق چنين وحدتي مساله وحدت را از اصلي ترين مساله حج مي داند و مي فرمايد: حج بايد آيينه اتحاد باشد نه آيينه اختلاف. مسلمين را به اتحاد کلمه ترغيب کند و از کيد دشمنان برحذر داشته شوند... وحدت و همدلي پيروان مذاهب اسلامي و پرهيز از اختلاف فرقه اي و قومي بايد از برجسته ترين شعارهاي نخبگان باشد.»

ايشان در فرازي ديگر در رابطه با نقش حج به عنوان يک پشتوانه عظيم براي امت اسلامي مي فرمايد: حج مظهر نمونه اي از پشتوانه عظيم و تمام نشدني و غيرقابل شکست را در برابر چشمان ما مي گذارد. حج فرصت عظيم و بزرگ و ذي قيمتي است که استفاده از آن صرفاً به نفع يک گروه مسلمان يا يک ملت خاصي نيست، فايده اش براي همه مسلمانان است و به همه برمي گردد. نهايت اينکه حج مجمعي براي متحد کردن آرا و دل ها در زمينه هاي گوناگون است. اينجا اردوگاه بزرگ امت اسلامي است. اينجا محل تجلي امت واحده اسلامي و مظهر عزت معنوي و قدرت بشري مسلمانان است.
بنابراين وحدت در حج براي عزت و اقتدار مسلمين براي ارائه ظرفيت عظيم مسلمانان براي حل معضلات و مشکلات امت اسلامي از مهمترين اهداف امام و رهبري در دعوت امت اسلامي به وحدت بوده است.
 

arrow orحج و برائت از مشرکين: زيباترين نماد حج و اثر بخش ترين و معنادارترين مناسک آن که بايد نتيجه حج ابراهيمي باشد، برائت از شياطين و مشرکين عالم و اظهار تنفر از بت هاي انساني که عامل اصلي گرفتاري هاي ملت هاي مستضعف جهان هستند، مي باشد. 

بنابراين از نتايج حج دشمن شناسي است، بيدار شدن مسلمانان از خواب غفلت است و به تعبير مقام معظم رهبري اينجا جايگاه برائت از ديو و شيطان و پيوستن به جنود رحمان است.» شناخت دشمن در حج به معناي شناخت اين روش ها و انگيزه هاي دشمن و برائت در حج به معناي افشاي توطئه دشمن و اعلام بيزاري از آنان است. امام امت نيز در تبيين فلسفه برائت مي فرمايد: به هر حال اعلان برائت در حج، تجديد ميثاق مبارزه و تمرين تشکل مجاهدان براي ادامه نبرد با کفر، شرک و بت پرستي است و به شعار هم خلاصه نمي شود، که سرآغاز علني ساختن منشور مبارزه و سازماندهي جنود خداي تعالي در برابر جنود ابليس و ابليس صفتان است.»
 
بر همين اساس امام برائت را يک واجب سياسي و قطعي و عيني دانسته و مي فرمايد: برائت حقيقتاً از ارکان حج است. بالاتر از ارکان حج است، روح حج است، معنا و هدف حج است. همه حج فرياد برائت است. همه احکام حج حاکي از وجود چنين جهت گيري است. آن کس که نمي فهمد بايد ذهن و فهم خود را اصلاح کند.»

بنابراين حج واقعي آن حجي است که سه ضلع آن يعني معنويت، وحدت و برائت در آن به معناي واقعي مجسم شود. اگر اين جنبه هاي مهم در حج متجلي شد، حج ابراهيمي و حج مورد نظر خداوند متعال محقق خواهد شد. مديران، مسؤولان و کارگزاران حج بايد تلاش کنند با برنامه ريزي ظرفيت برگزاري چنين مراسمي را ايجاد نمايند.

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

1100297
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه گذشته
بازدید کل
308
1281
1816
21485
1100297
امروز: دوشنبه، 04 تیر 1397

تماس با ما

آدرس: کاشان، خیابان غیاث الدین جمشید کاشانی، حرم الحسن (علیه السلام)

تلفن گویا : 55242321-31(98+)

صندوق پیامک : 20001018

پست الکترونیک: info@hasanjan.ir

چه کسی آنلاین است؟

ما 3 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم